مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان؛
نقش کانون در پیشگیری از«راهزنی فرهنگی و تربیتی» اهمیت دارد
مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان در نشست هماهنگی و برنامهریزی«طرح کانونمدرسه»، مراکز کانون پرورش فکری را محلی برای ارایه مطالب و محتوای مفید دانست و از نقش این مجموعه درپیشگیری از«راهزنی فرهنگی و تربیتی» سخنگفت.
بهگزارش روابطعمومی اداره کل کانون استان گیلان، محمد فائزی که در نشست برنامهریزی و هماهنگی طرح «کانون مدرسه» و درجمع معاونان، روسای نواحی آموزش و پرورش و مسئولان مراکز فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان سخنمیگفت، با بیان این مطلب افزود: لازماست فرزندان ایران اسلامی به ابزار آیندهسازی مجهز شوند و این مهم جز با همافزایی فرهنگی مسیرنیست.
دنیای امروز، عصر ارایه بستههای فرهنگی مخاطبپسند
مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان درعینحال، رشد و بالندگی کودکان را نیازمند عبور از گذرگاههای مختلف و مراکز عرضه کالاهای فرهنگی متنوع دانست و گفت: دنیای امروز، عصر ارایه بستههای فرهنگی مخاطبپسند است و ضرورتدارد آموزههای فرهنگی و تربیتی مبتنی بر باورهای ایرانیاسلامی، در قالبی شکیل و مورد قبول کودکان و نوجوانان عرضهشود.
مراکز کانون، محلی برای ارایه مطالب و محتوای مفید
وی برهمین اساس نیز از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهعنوان مکمل نظام آموزشی کشور و محلی برای خدماترسانی مخاطبپسند یادکرد و با تاکید بر این مهم که کودک و نوجوان، علاوه بر فراگیری آموزشهای درسی، نیازمند دریافت خدمات فرهنگی خلاقانه است، تصریحکرد: کانون، مجموعهای قابل اعتماد محسوبمیشود و میتواند در سایه همافزایی با آموزش و پرورش، نقش بهسزایی در رشد مخاطب و پیشگیری از«راهزنی فرهنگی و تربیتی» ایفاکند.
برپایی اردوهای فرهنگی با آورده تربیتی، مورد تاکید آموزش و پرورش
فائزی در ادامه، به اجرای طرح کانونمدرسه طی سهسال آتی اشاره و با بیاناینکه سیاست آموزش و پرورش برگزاری اردوهای فرهنگیِ با آوردههای تربیتی است، اظهارداشت: این طرح، زمینه ارایه هنرمندانه آموزههای فرهنگی و تربیتی را به دانشآموزان فراهممیکند و میتوان با استفاده مناسب از این فرصت آموزشی و پرورشی و امین قراردادن کانون و مربیان آن، بسترهای لازم را برای عرضه هدفمند فعالیتهای فرهنگی ایجادکرد.
لزوم بهرهگیری از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان برای معرفی افزونتر کانون
این مدیر فرهنگی در همینحال، ظرفیتهای گسترده انجمن اولیا و مربیان را خاطرنشانکرد و با تبیین این موضوع که آموزش و پرورش تنها مجموعهای است که امکان ارتباط مستقیم با والدین و دانشآموزان را دارد، گفت: ضروری است از این فرصت به بهترین شکل ممکن برای معرفی و رونقبخشی هرچه بیشتر به مراکز کانون پرورش فکری استفادهشود.
وی در همین ارتباط اضافهکرد: کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش، ذیل عنوانهای متفاوت و با همراهی هم در یک مسیرحرکتمیکنند و طرح کانونمدرسه نمونهای از این مشارکتها در جهت ارتقای توانمندیها، غنیسازی اوقات فراغت و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن در میدان و درعرصه فضای مجازی است.
تاکید بر لزوم همراهی افزونتر روسای نواحی و مدیران مدارس برای اجرای طرح کانونمدرسه، دیگربخش صحبتهای محمدفائزی بود و وی درپایان از سرپرست و کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان برای ایجاد زمینههای لازم جهت هماندیشی و پیشبرد برنامههای فرهنگی و آموزشی قدردانیکرد.
طرح کانونمدرسه، نماد همگرایی فرهنگی است
سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان هم طی این نشست که صبح روز چهارشنبه، ۱۴ دی ۱۴۰۱ و به میزبانی این مجموعه در رشت برگزارشد، ضمن خوشآمدگویی به حاضران و مثبت ارزیابیکردن افزایش تعامل و همکاریها در عرصه فرهنگ اظهارکرد: طرح «کانون مدرسه» نماد همگرایی فرهنگی است و مشارکت و همافزایی، از مولفههای این طرح بهشمارمیرود.
سیدجلیل میرعظیمی در ادامه به فرآیند اجرای طرح کانونمدرسه اشارهداشت و توضیحداد: بهرهگیری از امکانات و ظرفیتهای آموزشی و فرهنگی برای توسعهی فعالیتهای تربیتی، پرورش خلاقیت و آشنایی هرچهبیشترکودکان و نوجوانان، والدین و اولیای تربیتی با مراکز فرهنگی هنری کانون و زمینهسازی جهت جذب و پایدارسازی اعضا، از اهداف این طرح محسوبمیشود.
کتابمحور بودن فعالیتهای کانون و آموزشهای خلاقانه و هدفمند مربیان از دیگر موضوعهایی بود که میرعظیمی به آن اشاره داشت.
وی همچنین، در تشریح روند اجرای طرح کانون مدرسه و طیف مخاطبان آن گفت: این طرح سه ساله، در سال ۱۴۰۱ از دی تا پایان اردیبهشت بهمرحله اجرا گذاشتهمیشود و دانشآموزان دختر و پسرِ پایهی دوم تا ششم ابتدایی مدارس دولتی، در قالب اردوی فرهنگی از برنامههای مربیان کانون بهرهمند میشوند.
دیگر بخش صحبتهای این مسئول فرهنگی به دستآوردهای این طرح اختصاصداشت و میرعظیمی با یادآورشدن تنوع فعالیتهای کانون و امکان استفاده دانشآموزان مشمول طرح، از تخفیف ثبتنام در مراکز این مجموعه افزود: افزایش همگراییها، ارتقای سطح همکاری مجموعههای فرهنگی و نشاطبخشی به آیندهسازان ایران اسلامی، رهاورد این طرح بهشمارمیرود.
او کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان را چشمانداز روشن اجرای طرحکانون و مدرسه دانست و بابیاناینکه کانون به عنوان همراه آموزش و پرورش در تلاش است یاریگر نظام آموزشی کشورباشد، تصریحکرد: حیات طیبه و دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و درعینحال، تربیت نسلی مومن، متخصص و بانشاط، هدف نهایی متولیان حوزه فرهنگ محسوبمیشود و این حرکت فرهنگی و آموزشی میتواند به تحقق این امر کمککند.
زینبکریمی، معاون آموزش ابتدایی آمورش و پرورش و اکرمالسادات حسینی، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز ازحاضران در این نشست بودند و بر ضرورت مشارکتهای فرهنگی و لزوم اجرای طرح کانونمدرسه تاکیدکردند.
ارایه دیدگاهها و نقطهنظرات از سوی روسای ادارات آموزش و پرورش و مسئولان کانون پرورش فکری مجری طرح کانونمدرسه در استان گیلان و بازدید از مرکز فرهنگی هنری مجتمع کانون رشت، پایان بخش این نشست بهشمارمیرفت.
شایانذکر است، طرح کانونمدرسه در نخستین گام، با همراهی ادارات آموزش و پروش بخشها و شهرستانها و همچنین، نواحی ۱ و ۲ آموزش و پرورش رشت، در مراکز چهارگانه کانون شهر رشت، کوچصفهان، صومعهسرا، ماسال، لاهیجان، رودسر، لنگرود، بندرانزلی به مرحله اجراگذاشتهمیشود.