مرکز فرهنگی هنری لنگرود

 

مرکز فرهنگی هنری لنگرود از سال 1358 فعالیت های فرهنگی، هنری و ادبی خود را آغاز نموده است.



 

 

خدمات مرکز :

 

کارگاه های هنری ویژه گروه های سنی 5 سال کامل تا 17 سال

امانت و برگشت کتاب به گروه های سنی 7 تا 17 سال.

اجرای فعالیت های فرهنگی ویژه اعضا حقیقی و مجازی

برگزاری کارگاه های تخصصی نجوم، نقاشی و طراحی

بازدید از آسمان نما

اجرای نمایش های عروسکی وتئاتر و نمایش فیلم در طی بازدیدها

 

بخش های مرکز :

 

دارای سالن مشترک کتابخانه کودک ونوجوان، سالن آمفی تئاتر، آسمان نما ، 2 کلاس هنری سفالگری و انیمیشن، مرکز پستی.

 

امکانات ویژه مرکز :

 

سالن مطالعه کودک و نوجوان / سالن آمفی تئاتر / اتاق آسمان نما / 2 کارگاه هنری

 

امکانات کارگاهی :

 

کارگاه سفال / کارگاه  انیمیشن

 

خدمات فراگیر :

 

نداریم.

 

روز و ساعات فعالیت :

 

مرکز در دو شیفت از 8 صبح الی 17 عصر / پنج شنبه ها 8 صبح الی 14 عصر- روزهای زوج: پسر(صبح) و دختر (عصر)- روزهای فرد: دختر (صبح) و پسر (عصر)

 

پرسنل :

 

2 نفرمربی فرهنگی- ۱ نفر مسئول مرکز - 3 نفر نیروی هنری –1 نفر نیروی ادبی-1 نفر نیروی خدمات.

 

شرایط عضویت :

 

 داشتن حداقل 7 سال تا ۱۷ سال  و پرداخت شهریه ۱۲۰۰۰ تومان برای عضویت در مرکز حقیقی


 

 

نشانی :

 

گیلان، لنگرود، جاده چمخاله، روبروی مخابرات، داخل بوستان آزادی (باغ ملی)، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لنگرود

 

تلفن :

 

تلفن :  01342526020

 

مسئول مرکز :

 

نیکی قبادی لنگرودی


در صورتی که علاقمند به حضور در فعالیت های این مرکز بطور مجازی هستید، برروی تصویر زیر کلیک کنید


 

 

 

  • 1402/09/25 - 08:56
  • تعداد بازدید: 82
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
به باور یک شاعر و نویسنده ؛

ایجاد حس مشترک با مخاطب، شاخصه یک اثر موفق است

بهترین خالق آثار کودک و نوجوان، شاعر و نویسنده‌ای است که با طیف گسترده‌تری از مخاطبان حس مشترک‌داشته‌باشد.

به‌گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این بخشی از صحبت‌های سیدسعید هاشمی، شاعر و میهمان نشست ادبی دوپنجره در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان است.

وی در این نشست ادبی که با حضور نوجوانان به‌قالب رسیده کارگاه‌های ادبی مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری و به‌منظور فرصت‌سازی برای هم‌نشینی نوقلمان نوجوان با شاعران و نویسندگان نام‌آشنا و بهره‌مندسازی آنان از دیدگاه‌های صاحبان قلم و اندیشه صورت‌گرفت، با تاکید بر لزوم ایجاد حس مشترک میان صاحب اثر با مخاطب گفت: لازم است شاعر و نویسنده،  همراه با جامعه گام‌برداشته و با مخاطب حسی مشترک ایجادکند.

هاشمی توضیح‌داد: استقبال ناکافی از برخی آثار، بیانگر فاصله خالق اثر با مخاطب است و از این رو، برای گام‌برداشتن در عرصه ادبیات، و خلق آثارموفق، آشنایی با خواسته‌های مخاطب، هم‌گامی با جامعه و سپس پیشگامی در این زمینه، ضرورت دارد.

این نشست که با نقد و بررسی مجموعه شعر «از نوک خودکار من گل‌می‌چکد»، از جمله آثار موفق سیدسعید هاشمی به‌پیش‌رفت، با ارایه دیدگاه‌های اعضای نوجوان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان همراه‌شد و در این میان، نوقلمان نوجوانان به نقد ظاهری و محتوایی این اثرپرداختند.

 

ایجاد حس مشترک با مخاطب، شاخصه یک اثر موفق است

ایجاد حس مشترک با مخاطب، شاخصه یک اثر موفق است

 

بهره‌گیری از اوزان عروضی دلنشین، زبان ساده و استفاده مناسب از صنعت‌های ادبی و هم‌چنین، ایجاد پیوند مناسب میان قالب‌های کهن و نو برای بیان حرف‌های تازه، از نقطه‌های روشن و برجسته این اثر است که در صحبت‌های اعضای کانون به آن اشاره‌شد.

اعضای به‌قالب‌رسیده کارگاه‌های ادبی کانون درعین‌حال، به طرح دیدگاه‌های خود در ارتباط با تصویرگری، صفحه‌آرایی این اثر پرداختند و از اهمیت پاورقی‌ کتاب در توضیح برخی از اطصلاحات و واژگان سخن‌گفتند.

استقبال شاعر مجموعه شعر«از نوک خودکار من خون می‌چکد» از نقدهای قرین آگاهی و سلاست کلامی اعضای کانون نیز از شاخصه‌های آیین دوپنجره بود و سید سعید هاشمی با مهم ارزیابی‌کردن این دیدگاه‌ها در مسیر خلق آثاری موفق گفت: لازم است شاعر خودش را به دیدگاه‌های نسل جدید نزدیک‌کرده و از روحیه آنان آگاه‌شود.

وی اضافه‌کرد: فاصله شعر با مخاطب، بیانگر فاصله شاعر با مخاطب است و برهمین اساس ضرورت‌دارد برای برداشتن فاصله‌ها تلاش کنیم.

خالق مجموعه اشعار«تکه‌ای از آسمان»، «کسی شبیه بهار» و «محله میکروب‌خان» درهمین‌حال، از اهمیت نام‌گذاری کتاب در جذب و جلب نظر مخاطب  و شرایط حاکم بر چاپ و انتشار کتاب برای حاضران سخن‌گفت.

این شاعر و نویسنده هم‌چنین در پاسخ به پرسش عضو نوجوان کانون گیلان در ارتباط با نقطه آغاز ورود به عرصه ادبیات توضیح‌داد: نخستین شعر، قشنگ‌ترین خاطره را در سن ۱۶ سالگی و در منزل پدری برایم رقم زد و زمینه‌ حضور همیشگی‌ام را در این عرصه فراهم‌کرد.

ایجاد حس مشترک با مخاطب، شاخصه یک اثر موفق است

 

وی درعین‌حال، پیگیری در امر مطالعه و بهره‌گیری از دیدگاه‌های صاحب‌نظران را زمینه‌ساز توفیق در عرصه ادبیات عنوان‌کرد و آشنایی با بزرگان و آثار برجسته را نیز  لازم و ضروری دانست.

او نگاهی نیز به رویدادهای این روزهای غزه‌داشت و از ضرورت نقش‌آفرینی شاعران و نویسندگان برای خلق آثار در این زمینه و انعکاس صدای کودکان و نوجوانان مظلوم و ستمدیده فلسطینی داشت.

این شاعر و نویسنده طنزپرداز که متولد ۶ بهمن ۱۳۵۳ در قم است، از پیشینه غنی دینی و فرهنگی استان گیلان نیز سخن‌به‌میان‌آورد و بااشاره به شخصیت‌های برجسته‌ای چون آیت‌الله بهجت فومنی، میرزاکوچک جنگلی و چهره‌های ادبی نام‌آشنایی چون شیون فومنی، شمس لنگرودی و کیومرث صابری فومنی گفت: این مهم بستری برای ظهور و بروز چهره‌های برجسته‌است.

دو پنجره، بستری برای ایجاد پیوندهای میان نسلی است

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان هم از حاضران بود و ضمن خوش‌آمدگویی به میهمان برنامه، کارشناسان، مربیان و اعضای برگزیده کارگاه‌های ادبی این مجموعه فرهنگی، از اهمیت برگزاری آیین دوپنجره در مأنوس‌سازی هرچه بیش‌تر نسل کودک و نوجوان با کتاب و کتاب‌خوانی و پیشگیری از شکاف‌های میان نسلی صحبت‌کرد.

ایجاد حس مشترک با مخاطب، شاخصه یک اثر موفق است
سجاد کوچک‌نژاد، معاون فرهنگی کانون گیلان 

سجاد کوچک‌نژاد هم‌چنین، فراهم‌سازی بسترهای مناسب برای هم‌نشینی آینده‌سازان ایران اسلامی با شخصیت‌های نام‌آشنا در قالب آیین دوپنجره را فرصتی برای هم‌اندیشی و هم‌افزایی عنوان‌کرد و افزود: این امر  به تبادل اندیشه و آگاهی نسل‌های مختلف از دیدگاه‌های یکدیگر کمک‌می‌کند.

وی درهمین‌حال، اشاره‌ای به افزایش گستره فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داشت و با خاطرنشان‌کردن تهدیدهای متوجه نسل کودک و نوجوان گفت: تشویق خانواده‌ها برای گنجاندن کتاب در سبد خرید و برگزاری نشست‌های ادبی، ‌ زمینه‌ی تشویق آینده‌سازان به مطالعه و کتاب‌خوانی و معرفی الگوهای موفق به فرزندان را فراهم‌می‌کند.

گفتنی‌است، این آیین ۲۳ آذر ۱۴۰۲ به‌میزبانی مرکز شماره ۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در رشت برگزارشد و پخش نماهنگی از برگزاری آیین‌های دوپنجره طی سال‌های گذشته و خوانش شعر از سوی عضو ارشد کانون، ازدیگر برنامه های این روز به‌شمارمی‌رفت.

 

ایجاد حس مشترک با مخاطب، شاخصه یک اثر موفق است

ایجاد حس مشترک با مخاطب، شاخصه یک اثر موفق است

ایجاد حس مشترک با مخاطب، شاخصه یک اثر موفق است

ایجاد حس مشترک با مخاطب، شاخصه یک اثر موفق است

ایجاد حس مشترک با مخاطب، شاخصه یک اثر موفق است

ایجاد حس مشترک با مخاطب، شاخصه یک اثر موفق است

ایجاد حس مشترک با مخاطب، شاخصه یک اثر موفق است

ایجاد حس مشترک با مخاطب، شاخصه یک اثر موفق است

کلمات کلیدی

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت