• 1400/09/21 - 12:52
  • تعداد بازدید: 258
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
به باور یک پژوهش‌گر؛

پژوهش فرمایشی، مشق اضافه است

پژوهش فرمایشی، مشق اضافه برای کودک و نوجوان است و فراهم‌سازی فرصت‌های تحقیقی برای آینده‌سازان بایستی براساس نیازها و خواسته‌های آنان صورت‌گیرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این بخشی از دیدگاه‌های میهمان نشست مجازی «ویژگی های پژوهش اعضا»؛ ویژه مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان است.

سیده هاجر اکبری نودهی طی این نشست که در راستای برگزاری سلسله نشست‌های سیزدهمین ویژه‌برنامه‌ هفته پژوهش و در جهت ترغیب و هدایت هرچه بهتر مخاطبان در مسیر انجام فعالیت‌های تحقیقی صورت گرفت، با بیان این مطلب افزود: ایجاد موقعیت‌های تازه، متنوع و دارای پیچیدگی‌های مناسب، نقش سازنده‌ای در علاقه‌مندسازی کودک و نوجوان به پرسش‌گری دارد.

مربی فرهنگی کانون استان گیلان و برگزیده عرصه پژوهش در همین‌زمینه اضافه‌کرد: کاوش‌گری با خلاقیت‌ورزی آغازمی‌شود و تازگی، شگفتی و فراهم‌سازی بسترهای مناسب برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های برآمده از ذهن کودک و نوجوان، به پرورش آینده‌سازانی پژوهش‌گر کمک‌می‌کند.

وی برهمین‌اساس، به ارایه راه‌کارهایی برای تربیت کودکان و نوجوانانی پژوهش‌گر پرداخت و با مهم توصیف‌کردن نقش مربیان گفت: مربی پژوهش‌گر، تاثیربه‌سزایی در شکل‌گیری ساختار ذهنی مخاطبان دارد و از این رو فعالیت وی‌ در عرصه پژوهش و نقش‌آفرینی به‌عنوان یک «پژوهش‌خوان» می‌تواند در این فرآیند اثربخش باشد.

تاکید بر لزوم ایفای نقش تسهیل‌گر و راهنما  از سوی مربی و ضرورت برنامه‌ریزی وی برای طراحی فعالیت‌های پژوهشی در قالب بازی و قراردادن مخاطب در موقعیت‌های  معماگونه، از دیگر رسالت‌های مربیان است که در صحبت‌های میهمان برنامه مورد توجه قرارگرفت.

او هم‌چنین، اهمیت نوآوری، مخاطب‌شناسی، تشویق کودکان و نوجوانان برای تمرکز بر فعالیت‌های تحقیقی و دقت‌نظر در رابطه‌های علّی و معلولی محیط پیرامون و درعین‌حال، افزایش مهارت پردازش داده‌ها از سوی آنان را خاطرنشان‌کرد و افزود: کار پژوهشی بر پایه‌های «یافتن» استوار است و برهمین اساس ضرورت‌دارد بر لزوم پرهیز از«بافتن» تاکیدشود. 

این کارشناس کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی در ادامه به نقش آثار پژوهشی، به ویژه کتاب‌های درسی اشاره‌ داشت و با مهم ارزیابی‌کردن آگاهی طراحان از ویژگی‌های شناختی گروه‌های سنی مختلف و ارایه محتوای مناسب افزود: آنچه در برنامه‌ریزی فعالیت‌های پژوهشی برای آینده‌سازان اهمیت دارد، توجه به تفاوت فعالیت‌های تحقیقی «درباره» و «برای» کودک و نوجوان است.

تبیین و تشریح ویژگی‌های گروه‌های سنی مخاطب کانون و ارایه طریق برای اجرای فعالیت‌های پژوهشی متناسب با خواسته‌ها و نیازهای آنان، دیگربخش صحبت‌های اکبری بود و وی در این میان با جستجوی پیشینه و ریشه تفکر و تعقل در قرآن کریم و احادیث معصومین(ع) اظهارکرد: اندیشه‌ورزی و جستجوگری در جهان پیرامون، بزرگ‌ترین امتیاز انسان نسبت به دیگر موجودات است و از این رو نیازمند تعقل و پرهی از تکیه صرف به دیگران برای دریافت خوراک فکری هستیم.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت